دفاع معاون آموزش و کارآفرینی از برنامه های اشتغال، استخدام و آموزش جهاد دانشگاهی

معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۹ کد : ۲۱۸۲ آرشیو ۱۴۰۰
تعداد بازدید:۵۱۵
دفاع معاون آموزش و کارآفرینی از برنامه های اشتغال، استخدام و آموزش جهاد دانشگاهی
دفاع معاون آموزش و کارآفرینی از برنامه های اشتغال، استخدام و آموزش جهاد دانشگاهی  

برنامه زنده به وقت ایران شبکه آموزش سیما با حضور دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و دکتر محمد رضا احمدی سنگری عضو و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با موضوع آموزش های جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ابتدای این برنامه که در آستانه شانزدهم مرداد و به مناسبت سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی، در راستای تحقق اهداف عالیه انقلاب در حوزه علم و فناوری فعالیت می کند؛ به گفته مقام معظم رهبری جهاد دانشگاهی یکی از رویش های مبارک انقلاب است که توانسته به عنوان یک نهاد دانش بنیان و توسعه ای در کشور مبتنی بر اهداف انقلاب فعالیت داشته باشد و در ۴۱ سال خدمات مختلفی به جامعه ارائه دهد.
وی به تعریف فرهنگ جهادی درباره جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: جهاد تمام نشدنی نیست و جهادگر همواره در حال تلاش برای ساخت ایرانی سربلند تر و آباد تر است. کشوری که می خواهد به توسعه واقعی برسد باید با مدیریت جهادی حرکت کند. پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از مراکز ارزشمند جهاد دانشگاهی با باور درون زاده شد و هم اکنون جهاد را به سطحی رسانده است که بر لبه مرز علم و فناوری دنیا حرکت می کند. این افتخارات و درجات علمی توسط بیگانگان هم تایید شده است و باید تاکید کنم لازمه حفظ و ارتقا این سطح جهاد بی وقفه است.
او تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در چهار دهه فعالیت نمونه های زیادی از کار جهادی به جامعه عرضه کرده است. جهاد نه رقیب نهادی است و نه سیاسی کاری می کند. فعالیت جهاد برای اجرا کردن سیاست های نهاد های بالادستی است. جهاد پلی بین دانشگاه، جامعه و صنعت است. ما رقیب معاونت علمی ریاست جمهوری نیستیم و از همکاری با این نهاد خوشحالیم. بسیاری از فعالیت های ما با کمک وزارت علوم و یا معاونت علمی است و جهاد به عنوان مکمل فعالیت های این دو نهاد عمل می کند. جهاد دانشگاهی پیاده ساز الگوهاست و با مطالعه علمی و پایلوت سازی آنها در صورت موفقیت دست به اجرای این طرحها می زند.برای مثال در زمینه سلولهای بنیادی این فرایند طی شد.


۲۰ درصد بودجه جهاد دانشگاهی دولتی است
معاون آموزش و کارآفرینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بر اساس آمار کمتر از ۲۰ درصد بودجه خود را از دولت دریافت می کند. منابع ما از قبل و محل خدمات و اقدامات انجام شده برای دستگاه های مختلف به دست می آید و بودجه اختصاص داده شده از سوی دولت صرف کارهای پژوهشی، کاربردی و زیربنایی می شود.
وی در پاسخ به سوال مجری (ناصر خیرخواه) در این زمینه که جهاد دانشگاهی تا چه حد براساس الگوی سال های ابتدای تشکیل خود فعالیت می کند گفت: ممکن است دیدگاهی که جهاد در دهه شصت داشت امروزه کمی تغییر کرده باشد اما در مجموع جهاد نهادیست که چارچوب ها، اهداف و ارزش های خود را حفظ کرده و مقام معظم رهبری نیز از جهاد به نیکی یاد کرده است. بسیاری از موفقیت ها و دستاورد های جهاد به سبب وجود این ارزش ها و تفکر جهادی موجود است.
به گزارش بازارکار در این برنامه موضوعات مختلف بویژه در حوزه اشتغال، آموزش و کارآفرینی و همچنین چگونگی استخدام نیرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دکتر بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ضمن ارائه برخی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف، به دیدگاه ها و انتقادات دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پاسخ گفت.
استخدام نیروی تخصصی در جهاد دانشگاهی تابع قوانین و مقررات وزارت علوم است
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ادامه در زمینه موضوع استخدام نیروهای عادی و هیئت علمی در جهاد دانشگاهی که از سوی دکتر احمدی سنگری مطرح شد گفت: من هم از دیدگاه مثبت عضو محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و همچنین از نقد ایشان تشکر می کنم؛ در بحث استخدام نیروی عادی، کمتر از دو سال است که قانونی تصویب شده تا نهادهایی که از بودجه دولت استفاده می کنند به سوی گزینش و استخدام خاص خود بروند و این شرایط هم اکنون در سیتم حهاد دانشگاهی شکل گرفته و دنبال می شود و نیروهای عادی بیش از ۳۰ سال نمی توانند در جهاد دانشگاهی فعالیت نمایند. اما در زمینه استخدام نیروی هیئت علمی باید بگویم این نهاد کاملاً تابع قوانین و مقررات وزارت علوم است و از سال ۱۳۹۵ نیرو های تخصصی که در قالب اعضای هیئت علمی جذب می شوند کاملاً براساس شرایط و مقررات و فرآیند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جذب می شوند و هیچ تفاوتی بین جهاد دانشگاهی و سایر دانشگاه ها در این زمینه وجود ندارد، البته بازنشستگی برای اعضای هیات علمی شامل استایاران، دانشیاران و استاد تمام ها متفاوت است.
بیجندی به چالش ها و تفاوت ها در جهاد دانشگاهی و سایر دانشگاه ها و مراکز اشاره کرد و گفت: تفاوت جهاد دانشگاهی با سایر نهادها این است که الان اعضای هیئت علمی فعال در جهاد دانشگاهی سی درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها حقوق دریافتی دارند و در واقع ما به شیر نفت وصل نیستیم و تنها ۲۰ درصد بودجه خود را از دولت می گیریم و باید ۸۰ درصد درآمد خود را باید از تلاش خود و از طریق انجام طرح ها و پروژه ها کسب کنیم.
وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی اولین نهادی است که به اشتغال دانش آموختگان و همچنین راه اندازی مراکز کاریابی مجازی مثل جابیران و … پرداخته است افزود: راه اندازی ۲۴ مرکز رشد که اولین آن توسط جهاد دانشگاهی شکل گرفته، ایجاد ۳۱ مرکز شکوفایی و شتابدهی (منش)، ایجاد سه پارک موفق، تاسیس سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان و… از دستاوردهای جهاد دانشگاهی است و همه اینها با بودجه اندک صورت گرفته است.
وی با تقدیر از حمایت های مجلس شورای اسلامی در همراهی و حمایت از نهاد جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد با حمایت های مجلس، مسئولیتها و اقدامات بزرگتری را برای حل چالش ها و مشکلات کشور انجام دهد و برای سایر بخش ها الگوسازی کند تا آنها نیز بتوانند برای رفع نیازهای کشور ورود پیدا کنند.
جهادد دانشگاهی در زمینه معضلات کشور از جمله پسماندها ورود کند
دکتر محمد رضا احمدی سنگری عضو و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند و درخشان ۴۰ ساله جهادد دانشگاهی در عرصه های مختلف گفت: کلمه جهاد بسیار کلمه مقدسی است و در آموزه های دینی ما به کرات از آن یاد شده است. جهاد از انقلاب نشات گرفته است. ما در ابتدای روز های انقلاب در زمینه های علمی و دانشگاهی مشکل داشتیم و به همین سبب رهبر انقلاب دستور به تاسیس آن دادند. در روزهایی که ما از امکانات جنگی محروم بودیم جوانان جهادی توانستند این مشکلات را برطرف کنند.در زمینه های دفاعی، مخابراتی، رمزگذاری و … جهاد دانشگاهی اقدامات بسیار خوبی انجام داد و در اواخر دهه ۵۰ و ۶۰ موفقیت های زیادی رقم زد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه های بسیاری برای فعالیت وجود دارد که جهاد دانشگاهی باید ورود پیدا کند گفت: بحث پسماندها، حفظ محط زیست، فاضلاب و تصفیه آب و بسیاری از چالش ها می تواند محور و زمینه های جدید فعالیت جهاد دانشگاهی باشد. امروزه جهاد نباید از این حوزه ها فاصله بگیرد و باید مشکلات عدیده موجود در جامعه توسط جهاد مورد بررسی قرار بگیرد و نباید از روحیه جهادی مذکور کاسته شود..
وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی موفقیت هایی مانند رویان دارد که تبدیل به نماد جهاد شده است تصریح کرد: با همه توان از جهاد دانشگاهی حمایت می کنیم اما منتظر ارائه طرح های جهاد دانشگاهی در زمینه های مختلف از جمله معضل پسماند ها و … هستیم. جهاد دانشگاهی باید تقویت شود و مثل اوایل انقلاب بتواند نقش پررنگ تری ایفا نماید.

در این برنامه همچنین احمد عبدی پور رئیس مرکز آزمون جهاد و کارشناس حوزه آموزش جهاد دانشگاهی به ارائه دیدگاه های خود در حوزه آموزش و مهارت به صورت مجازی پرداخت.


( ۱ )

نظر شما :