خلاقیت و نوآوری همزاد جهاددانشگاهی در تمام حوزهها/ضرورت تدریس پژوهشگران جهاددانشگاهی در دانشگاه های این نهاد
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، چهل و نهمین گردهمایی معاونان آموزشی سازمانهای استانی، واحدها، پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاددانشگاهی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی به صورت حضوری و آنلاین امروز، ۱۹ آبان ماه برگزار شد.
دکتر طیبی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی یک سازمان توسعه ای است گفت: کار یک سازمان توسعه ای خلاقیت و نوآوری در ارایه فناوری و نوآوری جدید در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری و حتی حوزه فرهنگی است، بنابراین بحث خلاقت و نوآوری در حوزه آموزش مهم است و باید مورد توجه بسیار جدی قرار بگیرد.
وی افزود: یک زمانی آموزش های کوتاه مدت ما جذاب بودن اما با ورود رقبا کاملاً احساس کردیم باید به حوزه های جدی تر و مهارتی تر ورود کنیم یا در حوزه آموزش، نوآوری داشته باشیم.
رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: شرط بقای ما در حوزه آموزش به ویژه آموزش عالی این است که به سمت ایجاد دانشگاه کارآفرین برویم یا موسسات دانشگاهی و آموزش عالی خود را ترغیب کنیم تا به آموزش های نسل ۴ نزدیک شوند.
دکتر طیبی تاکید کرد: در مقایسه با دانشگاه ها بهترین ابزار را ما در اختیار داریم، زیرا دارای مراکز پژوهشی و تحقیقاتی بسیار خوبی هستیم که نگاهشان در حوزه های مختلف پژوهش و فناوری کاملاً کاربردی است و این نگاه نزدیک به ایجاد دانشگاه های نسل ۴ است و باید به این کار سرعت دهیم.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه اگر بچه ها در مسیر درست آموزش قرار بگیرند استعدادهایشان زودتر شکوفا می شود، تصریح کرد: فرصت خوبی است که دانشجویان به ویژه در دانشگاه و موسسات آموزش عالی ما به این پژوهش ها ورود کنند. بنده بسیار اصرار دارم که بچه های پژوهشگر ما در دانشگاه ها تدریس داشته باشند و از این طریق پای آنها به پروژه ها باز شود.
وی با بیان اینکه نباید فکر کنیم تنها جوانانی که در دانشگاه های سطح یک کشور درس می خوانند خلاق و نوآور هستند و می توانند کارهای بزرگ و فناورانه انجام دهند، گفت: بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد و دانشجویان ما به ویژه در دوره ارشد و دکتری به این حوزه ورود کنند. ما هم حمایت و تاکید می کنیم که این موضوع باید اتفاق بیافتد. باید خروجی دانشگاه کارآفرین ما فارغ التحصیلانی باشند که بتوانند کار علمی و فناورانه انجام دهند و شرکت های دانش بنیان تشکیل دهند.
رییس جهاددانشگاهی افزود: آموزش های کوتاه مدت ما آینده مشاغل و مشاغل آینده است که باید به سرعت بحث توسعه تکنولوژی را در دنیا پیگری کنیم، زیرا بسیاری از مواقع توسعه تکنولوژی زودتر از آنکه آموزش بتواند آن را دنبال کند وارد کشور ها می شود.
دکتر طیبی تصریح کرد: ما باید تغییرات تکنولوژی در دنیا را دنبال و متناسب با آن آموزش های مهارتی را برگزار کنیم این کاری است که از مجموعه های خلاق مانند جهاددانشگاهی امکان پذیر است.
به همین شکل در مورد آموزش علمی کاربردی و عالی هم باید مسیر تکنولوژی به سرعت دنبال شود و سریعاً به کتاب های درسی ما هم بیاید.
وی در ادامه با تاکید بر پیگیری بسته های آموزشی برای خانواده گفت: با توجه به اینکه مجموعه جهاددانشگاهی را ابتدا به لحاظ فرهنگی به آن اعتماد دارند و بعد به لحاظ تخصصی و آموزشی، از این ویژگی جهاددانشگاهی باید استفاده کنیم و این نوع آموزشها را توسعه دهیم.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به استفاده از ظرفیت خیران در آموزش های مهارتی خانواده های فاقد توان مالی مناسب گفت: باید تلاش کنیم خیرین را برای مشارکت در فرآیند آموزش خانواده های کم بضاعت ترغیب کنیم و از دانشجویان و خانواده های آن حمایت کنیم.
دکتر طیبی با بیان اینکه باید به تقویت برنامه ریزی در ستاد و تشدید نظارت ها توجه کنیم، گفت: هر اندازه برنامه و آموزش ها را خوب اجرا کنیم اما نظارت نداشته باشیم دچار مشکل می شویم.
وی در پایان صحبت های خود به پیگیری مجدانه طرح سازمان همکاری های بین المللی ایران (ایریکا) تاکید کرد.
جهاددانشگاهی بزرگترین شبکه آموزشی کشور
دکتر بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی اظهار کرد: تلاش های معاون جهاددانشگاهی از گذشته تا امروز جهاددانشگاهی را در جایگاهی قرار داده است که بتواند در کشور به عنوان بزرگترین شبکه آموزشی کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و در بسیاری از فضاها به عنوان یک برند خوش نام از جهاددانشگاهی یاد می کنند.
وی افزود: در حال حاضر ۳ ماموریت از بین ماموریت های جهاددانشگاهی در حوزه معاونت آموزش و کارآفرینی است و یکی از مباحثی که با تغییر چارت معاونت آموزش و کارآفرینی به دنبال ان بودیم تحقق این سه ماموریت بود.
دکتر بیجندی ادامه داد: این سه ماموریت شامل «مشارکت در توسعه آموزش های تخصصی نوین و مهارتهای پیشرفته در سطح ملی و بین المللی با تاکید بر نیازهای کشور و جهان اسلام در حوزه های منتخب»، «ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمند سازی دانش آموختگان» و «ارتقای فرهنگ کارآفرینی و تقویت روحیه خودباوری در جامعه دانشگاهی کشور» می شود.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی به اهم حوزه های فعالیت معاونت آموزش و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه ها، آموزش عالی است که جهاددانشگاهی دارای ۲ دانشگاه، ۱ دانشکده، ۶ موسسه آموزش عالی و ۴۱ مرکز علمی و کاربردی است. امور هیات علمی، آموزش های کوتاه مدت تخصصی و مهارتی با ۱۵۹ مرکز، مرکز آزمون، کانون ارزیابی و توسعه شایستگی، پروژه تولید محتوای زبان های خارجی (Eight)، مرکز بازار کار و توسعه اشتغال کارآفرینی با محوریت انتشار هفته نامه بازار کار در قالب جدید، انتشار مجدد ماهنامه بازار کار نوین از دیگر حوزه های فعالیت این معاونت است.
وی به برنامه های در دست اقدام و اجرای حوزه آمزوش و کارآفرینی اشاره کرد و افزود: توجه بیش از پیش به آموزش های مهارتی و تخصصی جهت تحقق ماموریت های محوله در نقشه جامع علمی کشور، توسعه یادگیری الکترونیکی، توسعه سامانه ها و ایجاد پنجره واحد و توسعه طرح های ملی از جمله این برنامه ها است.
دکتر بیجندی با تاکید بر اینکه در پساکرونا با تقاضای فوق العاده برای آموزش مواجه هستیم، گفت: از نظر کارشناسان باید در پساکرونا به سمت آموزش های ترکیبی حرکت کنند.
در ادامه این گردهمایی گزارشی از اهم اقدامات معاونت آموزش و کارآفرینی، گزارش اقدامات انجام شده و برنامه های آینده دبیرخانه امور اعضای هیات علمی و کمیسیون های دائمی، گزارش اقدامات انجام شده و برنامه های آینده اداره کل راهبری و نظارت راهبردی و … ارایه شد.
انعقاد تفاهم نامه
در این گردهمایی تفاهم نامه معاونت آموزش و کارآفرینی با صندوق قرض الحسنه جهت تسهیل در پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی و فراگیران دوره های آموزشی کوتاه مدت مراکز آموزشی جهاد در سالروز تاسیس صندوق قرض الحسنه و همزمان با برگزاری چهل و نهمین گردهمایی سراسری معاونان آموزش و کارآفرینی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی منعقد شد.
در پایان تعدادی از فعالان حوزه آموزش مورد تقدیر قرار گرفتند:
نظر شما :