همکاری آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ با ۶ کشور دنیا/ کمک به ایجاد اشتغال موثر از ماموریتهای اصلی این دانشگاه
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، جهاددانشگاهی براساس اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت آموزشی خود را در حوزه آموزش عالی با تاسیس موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و پس از فعالیت مستمر وکسب موفقیتهای آموزشی و در پی احراز شرایط لازم، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در سال ۱۳۸۴ با ارتقای موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی (تهران) به دانشگاه علم و فرهنگ موافقت قطعی خود را اعلام کرد.
در حال حاضر این دانشگاه با پنج دانشکده «هنر و معماری»، «فنی و مهندسی»، «علوم انسانی»، «علوم گردشگری» و «علوم و فناوریهای نوین زیستی» به دانشجویان خدمات علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و کارآفرینی ارایه می کند.
در آستانه ۱۶ مردادماه، چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با دکتر سیدسعید هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی به گفت وگو نشستیم تا با فعالیت های این دانشگاه آشنا شویم.
در دانشگاه علم و فرهنگ هماکنون چه تعداد دانشجو در چند رشته تحصیلی در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند؟
دانشگاه علم و فرهنگ با پنج دانشکده «هنر و معماری»، «فنی و مهندسی»، «علوم انسانی»، «علوم گردشگری» و «علوم و فناوریهای نوین زیستی» در ۹۱ رشته تحصیلی (۶ رشته در مقطع دکتری، ۵۳ رشته در مقطع کارشناسیارشد و ۳۲ رشته در مقطع کارشناسی) به حدود ۸۰۰۰ دانشجو، خدمات علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و کارآفرینی ارایه میکند و قرار است حدود ۵ رشته دیگر نیز در سال ۱۴۰۰ به رشته های دانشگاه اضافه شوند.
شعار دانشگاه علم و فرهنگ همواره حرکت در مسیر دانشگاه کارآفرین بوده است. در این راستا این دانشگاه چقدر توانسته در پرورش نیروی انسانی تحصیلکرده، نوآور و خلاق موفق باشد؟
شناخت و به فعلرساندن ظرفیتهای نهفته دانش بر مبنای نیازهای جامعه در فرآیند آموزش، پژوهش، کارآفرینی و فراهمکردن بستر مشارکت در مهارت آموزی و کمک به ایجاد اشتغال موثر از ماموریتهای اصلی دانشگاه علم و فرهنگ است. از این رو همواره با رویکرد کارآفرینی در تلاش برای ایجاد بسترهای لازم بوده ایم و مرکز آموزش های کوتاه مدت تخصصی دانشگاه علم و فرهنگ، استقرار پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی، ایجاد بنیاد کسب و کار و فعالیتهای تخصصی موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ از جمله این بسترها هستند که در حال حاضر هر یک از این مجموعه ها در راستای اهداف تعیین شده اقدامات قابل قبول و بعضاً کم نظیری انجام می دهند.
مدتی پیش خبر راهاندازی بنیاد توسعه کسبوکار باهدف شکلگیری هستههای کسبوکار دانشجویی اعلام شد، در این رابطه چه اقداماتی انجامشده است؟
بنیاد کسب و کار با هدف ایجاد بستر و زیرساختهای کارآفرینی و توسعه هستهها و کسب و کارهای دانشجویی در دانشگاه علم و فرهنگ تاسیس شده است. این بنیاد با فراهم کردن امکان کارآموزی، کارورزی و استقرار هستهها و کسب و کارهای دانشجویی در تمامی رشتههای دانشکدههای علوم انسانی، هنر و معماری، علوم گردشگری و برخی از رشتههای دانشکده «فنی و مهندسی» با رویکرد تشکیل هسته های کارآفرینی و تبدیل هسته به شرکت و استقرار در پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی فعالیت میکند. تجهیز و راهاندازی مرکز نوآوری و شکوفایی جامع، اخذ مجوز مرکز نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی از معاونت علمی ریاست جمهوری و عضویت در صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی شاخص ترین فعالیت های این بنیاد تاکنون بوده است.
در سال گذشته با همهگیری ویروس کرونا آموزش دانشگاههای بهصورت مجازی ارابه شد. اینموضوع چه تاثیری به ویژه در کیفیت آموزشهای دانشگاه علم و فرهنگ داشته است و برای حل این مشکل و افزایش کیفیت آموزشهای مجازی در سال جاری چه تمهیداتی اندیشیدهاید؟
به طورکلی سطح کیفی آموزشهای مجازی در تمامی دانشگاهها نسبت به آموزش های حضوری -به جزء تعدادی از دروس- افت کیفی داشته و دانشگاه علم و فرهنگ هم از این قاعده مستثنی نبوده است، ولی اعتقاد داریم که دانشگاه علم و فرهنگ به خوبی توانسته است فضای آموزش مجازی در دوران کرونا را مدیریت و با بهبود و ارتقاء سطح آموزشهای مجازی، حداقل ممکن از افت کیفیت آموزشی را داشته باشد.
خوشبختانه در این دانشگاه گام های اساسی در جهت تقویت زیرساخت آموزش مجازی برداشته شد و زیرساخت های سخت افزاری و نرمافزاری در حد عالی تمهید و آمادهسازی گردید و از نظر فنی و آموزشی بسترهای لازم در سریع ترین زمان ممکن ایجاد شد.
سامانهها با حاشیه امن مطلوب به خوبی به هنگام وقوع حوادث پیشبینی نشده در مدار بوده و افزودن چندین سرویس دهنده قدرتمند همراه با پهنای باند اینترنت 10G باعث شد، دسترسی پذیری سامانه های آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و فرهنگ نزدیک به ۱۰۰٪ شود. به طوری که درکل نیمسال تحصیلی گذشته و بازه طولانی امتحانات با هزاران ساعت سرویس، موارد انگشت شماری از اختلال زیرساختی گزارش شد.
تجمیع سامانه کلاس آنلاین با سامانه مدیریت یادگیری و آشنایی بیشتر اساتید با این دو سامانه باعث شد اساتید و دانشجویان از ظرفیت های بسیار زیاد این سامانه ها در جهت بهبود فرآیند یادگیری استفاده بهتری داشته باشند.
ساختار مدیریت آموزش و شیوهنامهها و دستورالعملها در یک فضای پویا، بهطورمستمر متناسب با نیازهای روز و همگام با بخشنامهها و ابلاغیههای ستاد ملی کرونا و وزارت عتف به روزرسانی، ترویج و پیادهسازی شدند.
فرآیند نظارت، سنجش و ارزیابی عملکرد مدیران اجرایی درآموزش و اعضا هیات علمی و مدرسین مدعو فعالتر از گذشته به رصد فعالیتها و کیفیت تدریسها پرداخت و با ارایه گزارشهای به موقع مدیریتی منجر به اقدامات پویا در رفع موانع و ایرادات و اصلاح روندها شد و تمام تلاش ها در راستای افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه بوده است.
در سال گذشته دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی در رشته های عمران و مهندسی صنایع دانشگاه علم و فرهنگ در لیست برترین های بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور جای گرفتند و افزایش کیفیت آموزش با تمامی مشکلات موجود مهم ترین برنامه آتی این بخش به شمار می آید.
شما در گفتوگویی از گران بودن آموزشهای مجازی نسبت به حضوری سخن گفتید. برای تولید محتوای مناسب و استفاده بهتر از این فضا چه اقداماتی میتوان انجام داد؟
در آموزش مجازی نیازمند بهرهگیری از اساتید مجرب در تدریس مجازی، تهیه محتواهای آموزشی مناسب و به روز برای برخی از دروس از جمله تمامی دروس عملی و کارگاهی، طراحی و اجرای ارزشیابیهای مستمر در طول ترم در اغلب قریب به اتفاق دروس، برگزاری آزمونها به شیوههای مختلف از جمله آزمونهای شفاهی، پشتیبانی سختافزاری و نرمافزاری تمام وقت و مستمر برای دانشجویان و اساتید هستیم که تمام این موارد در دانشگاه علم و فرهنگ با موفقیت انجام شده است و طبیعی است این اقدامات باعث گران تر شدن این نوع آموزش می شود.
علاوه بر این به طور مثال رسیدگی ویژه به درخواستهای دانشجویی متاثر از شیوع پاندمی کرونا و برگزاری جلسات متعدد هماهنگی در مجموعه پرسنل و اعضا هیات علمی و مدیران اجرایی از جمله بخش هایی است که شاید اصلاً دیده نشوند، ولی هزینه های سخت افزاری، نرم افزاری، زمان و نیروی زیادی از مجموعه را می گیرد. قاعدتاً همه دانشگاه ها باید هزینه ورود به دنیای مجازی را بدهند تا این تجربه را کسب کنند. در حال حاضر با برجسته شدن نکات مثبت این نوع آموزش و ایجاد زیرساخت ها و رصد اقدامات دانشگاه های سایر کشورها می توان محتواهای بهتر و کارآمدتری تولید کرد که حتی منجر به ارتقای کیفی آموزش ها نسبت به آموزش حضوری نیز گردد.
آیا این دانشگاه همکاریهای بینالمللی نیز دارد و از تجربیات سایر کشورها استفاده میشود؟
مفتخریم که اعلام کنیم نخستین و تنها دانشگاه غیر انتفاعی کشور هستیم که موفق به اخذ مجوز جذب دانشجوی خارجی شدیم و با وجود تاثیرات منفی کرونا بر سطح دانشگاه ها در تمامی جهان ارتباطات پیشین خود را در سطح بین الملل حفظ و ارتباطات جدید نیز ایجاد کرده ایم. هم اکنون حدود سی دانشجوی خارجی که عمدتاً از کشورهای عراق و افغانستان هستند، در رشته ها و مقاطع مختلف دانشگاه علم و فرهنگ مشغول به تحصیل هستند.
بهره برداری از تجربهها و دستاوردهای علمی سایر کشورها همواره یکی از استراتژی های مهم دانشگاه علم و فرهنگ بوده و در همین راستا قراردادها و تفاهم نامههای همکاری آموزشی با دانشگاههای UPM و USM مالزی، EUA ارمنستان، WARVIK و SHEFFIELD انگلستان، MALARDALEN سوئد و IMC اتریش با هدف ارتقاء کیفی و تبادل علمی- آموزشی صورت گرفته است.
دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی این دانشگاه برنامههای متعددی را با همکاری دانشگاههای معتبر در قالب برگزاری دورههای مشترک آموزشی بلندمدت و کوتاهمدت، مشارکت در دریافت فاندهای بینالمللی همچون اراسموس پلاس، برگزاری رویدادهای علمی و فرهنگی، برگزاری کارگاهها و جلسات علمی به اجرا گذاشته است. به طور مثال در سال ۱۳۹۸ پیش از وقوع کرونا ۱۹ دانشجوی دکتری و عضو هیات علمی در قالب فاند اراسموس پلاس در دوره های آموزشی تخصصی دانشگاه اتریشی شرکت کردند و ۷ استاد دانشگاه های اتریش نیز برای برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی به ایران سفر و کارگاههای آموزشی خود را برگزار کردند.
از آنجا که فاند اراسمومس پلاس یک بورس آموزشی تحت حمایت اتحادیه اروپاست که با هدف تبادل استاد و دانشجو و بهره مندی از دستاوردهای علمی دانشگاه های مختلف کشورهای جهان راه اندازی شده دانشگاه علم و فرهنگ عملکرد خوبی در این بخش داشته و موفق شده به صورت پیاپی در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ این فاند را با مشارکت دانشگاه های اتریشی برای دانشگاه علم و فرهنگ اخذ نماید و حتی با توجه به وضعیت کرونا زمان استفاده از سهمیه ۲۰۲۰ خود را تا سال ۲۰۲۳ تمدید کرده است.
ایجاد کالج بین الملل یکی از مهم ترین دستاوردهای دانشگاه در بخش بین الملل بوده است. مجموع فعالیت های متعدد دانشگاه علم و فرهنگ و درخواست متقاضیان بین المللی مبنی بر ارائه آموزش ها به زبان انگلیسی منجر به ایجاد کالج بین الملل دانشگاه علم و فرهنگ گردید که ساختار آن در بخش های مختلف طراحی و فعالیت جدی آن آغاز شده است. در این کالج دو رویکرد اصلی وجود دارد که قرارگرفتن دانشگاه علم و فرهنگ در منظومه دانشگاه های بین المللی از جمله GUS برای ارایه سرویس آموزشی به دانشجویان خارجی یکی از این موارد بوده و دوم صدور علم در بخش هایی که توانمندی خاصی در کشور و جهاددانشگاهی وجود دارد همچون حوزه نانو که خوشبختانه کشورمان جزو برترین های جهان است.
از این رو در بخش هایی مانند نانو، بایو، گردشگری و… اقدام به تعریف دوره های تخصصی بلند مدت و کوتاه مدت نمودیم و با سایر مجموعه های جهاددانشگاهی از جمله پژوهشگاه رویان و ابن سینا و همکاری تمامی دانشکده ها برنامه ریزی، امکان سنجی و اجرای ۵ دوره آموزشی بلند مدت در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ دوره آموزش تخصصی کوتاه مدت به زبان انگلیسی با همکاری اساتید ایرانی و خارجی برای متقاضیان بین المللی را به صورت مجازی را انجام داده ایم.
بهره مندی از توان اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در بخش بین الملل از دیگر دغدغه های مهم دانشگاه علم و فرهنگ است. از این رو ایجاد شبکه اساتید ایرانی مقیم دانشگاه های خارجی از جمله برخی از جهادگران سابق جهاددانشگاهی و اساتید دانشگاه علم و فرهنگ در دانشگاه های خارجی و ایجاد شبکه متخصصین و دانش آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ- که در دانشگاه های خارجی مشغول هستند- از دیگر کارهای انجام شده در این کالج بوده است.
چشم انداز کالج بین الملل دانشگاه بر جذب سالانه معادل یک درصد دانشجویان فارسی در بخش انگلیسی متمرکز شده است. افزایش کمی و تقویت شبکه اعضای هیات علمی خارجی و حضور جدی تر دانشگاه در شبکه دانشگاه های بین المللی از جمله برنامه های آتی این کالج به شمار می رود.
دانشگاه علم و فرهنگ چه ارتباطی با سایر حوزههای جهاددانشگاهی همچون فرهنگ، پژوهش و تجاریسازی فناوری دارد و به چه میزان از ظرفیتهای این نهاد در سطح کشور در دانشگاه استفاده میشود؟
مزیت رقابتی دانشگاه علم و فرهنگ اتصال علمی، پژوهشی و کارآفرینی به مجموعه های جهاددانشگاهی از قبیل پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن سینا، پژوهشگاه علوم انسانی، پژوهشکده برق، پژوهشکده گردشگری، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشکده گیاهان دارویی و… است. دانشگاه علم و فرهنگ با پژوهشگاه های یاد شده، دانشجوی مشترک در مقاطع مختلف یا پروژه های مشترک دارد و این ارتباطات علمی و به دور از هیاهو سبب موفقیت رشتههای مختلف در این دانشگاه شده است. دانشگاه علم و فرهنگ همواره در تلاش برای توسعه بیش تر فعالیت های خود و ارتباط و تعامل با مجموعه های علمی، فرهنگی و کارآفرینی جهاددانشگاهی است.
در پایان اگر نکته خاصی در رابطه با فعالیتهای این دانشگاه مطرح نشده است، بفرمایید؟
بخش فرهنگی در جهاددانشگاهی همواره پایه اصلی تمامی فعالیت ها را شکل داده است و لازم است بگوییم که فعالیت های دانشجویی – فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ با حساسیت بالا و بسیار جدی دنبال می شود. دانشگاه علم و فرهنگ با ۱۴ کانون دانشجویی- فرهنگی، ۲۹ انجمن علمی، ۱۲ نشریه فرهنگی- تخصصی و سه تیم ورزشی فعالیت های مختلفی را در حوزه دانشجویی- فرهنگی انجام می دهد. طرح های پیشنهادی و فعالیت های بخش دانشجویی- فرهنگی این دانشگاه، بر اساس مسوولیت های اجتماعی شکل گرفته و به طور مثال پس از شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر درآمد خانوار دانشجویان با تاسیس صندوق مجیر به کمک دانشجویان آسیب دیده شتافته است.
ارایه مشاوره مجازی و خدمات رایگان مشاوره، همکاری با سازمان مبارزه با مواد مخدر، برگزاری کارگاهها و وبینارهای روانشناسی و سلامت روان، اجرای طرح پایش سلامت روان دانشجویان، تولید مقاله علمی مرتبط با کرونا با محوریت ارایه راهکار در ایام قرنطینه، تولید محتوای فضای مجازی (کلیپهای آموزشی در زمینههای اعتماد به نفس، ارتباطات در زمان کرونا، خود باوری، سلامت روان و… راه اندازی پویش های مختلف دانشجویی از جمله پویش من ماسک میزنم، درخانه میمانیم با بیش از ۳۵ برنامه فرهنگی، یلدای مجازی با برگزاری ۱۲ برنامه فرهنگی و… از جمله برخی از دیگر فعالیت های دانشجویی- فرهنگی دانشگاه بوده است.
همچنین برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی از جمله برگزاری دوره مهارت افزایی ضیافت اندیشه استادان ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه، برگزاری سومین دوره هفته نقاشی، برگزاری چهارمین دوره هفته معماری، برگزاری دومین دوره جشنواره حافظ شناسی، اولین جشنواره دانشجویی اناردون ویژه شب یلدا، برگزاری اولین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس دیبافت، تهیه و تدوین برنامه نقد و گرافی با موضوع نقد فیلمهای برتر سینما و برگزاری اولین دوره جشنواره ملی دانشجویی صریر در رشته تذهیب و نگارگری از دیگر برنامه های اجرایی بخش دانشجویی- فرهنگی بوده است که بعضاً منجر به کسب مقام های کشوری شده است.
کسب مقام برگزیده در زمینه «نگارگری و تذهیب» و «مصنوعات شیشه» نهمین جشنواره ملی رویش، کسب مقام نائب دبیری اتحادیه زیست شناسی، کسب مقام دبیری اتحادیه علمی دانشجویی علوم اجتماعی، کسب مقام برگزیده در دومین مسابقات ملی کتابخوانی هشت بهشت، کسب مقام برگزیده در پنجمین جشنواره لباس عاشورایی، کسب مقام در مسابقه ملی سیزده پرسش از رییس جمهور (پرسش دانشجویی) و… برخی از این دستاوردها بوده است. برگزاری مسابقات متعدد فرهنگی همچون: مسابقه عکس با مزار شهدا، مسابقه مجازی شعر دانشجویی، کاریکاتور و… برخی دیگر از این فعالیت های فرهنگی دانشگاه بوده است.
ارتقای دانشگاه علم و فرهنگ در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و کارآفرینی مهم ترین دغدغه ما بوده و همواره تلاش داشتیم تا این دانشگاه از نظر کمی و کیفی در حد دانشگاه های بین المللی ظاهر شود. طبیعی است در ابتدای مسیر هستیم ولی بنیان های خوبی گذاشته شده و بیش از هر زمان دیگری نیازمند تلاش جهادی اصحاب علم و دانش هستیم و امیدواریم که با رویکرد جهادی به کمک اساتید فرهیخته، دانشجویان پرتلاش و کارکنان صبور و کاردان دانشگاه علم و فرهنگ به اهداف تعیین شده، برسیم و باعث افتخار کشور عزیزمان باشیم.
نظر شما :